ThiemeMeulenhoff

Ervaringen ThiemeMeulenhoff

Binnen ThiemeMeulenhoff verantwoordelijk voor international business development en strategische marketing hield Jeroen Munk zich intensief bezig met allianties. ‘Om aan te sluiten op de sterk gedifferentieerde vraag vanuit scholen is het samenwerken met andere partijen een must. Dat betekent doelen bepalen, marktbewegingen volgen en op basis daarvan op zoek gaan naar relevante partnerorganisaties voor het onderwijs. Zorg ervoor dat alliantiemanagement een volwaardige discipline wordt binnen je organisatie.’

Bij uitgeverijen bestond tot enige jaren geleden weinig noodzaak om de mogelijkheden tot samenwerking te verkennen. Vaak was sprake van klant-leverancierrelaties. Door de digitalisering verbreedde de marktvraag. Waar voorheen het boek de boventoon voerde, is er nu een sterke groei in platforms om te voorzien in de vraag naar blended, adaptief en gepersonaliseerd leren. De markt lag opeens open voor nieuwe spelers.

Jeroen licht toe: ‘Dit kun je als traditionele uitgeverij als bedreiging zien, maar je kunt het ook omarmen en zien als mogelijkheid om nog beter in de behoefte van de scholen te voorzien. Het is hierbij wel van belang om in gezamenlijkheid en gelijkwaardigheid te denken. Oudere en grote organisaties hebben soms de neiging om te denken dat ze een sterkere uitgangspositie en hiermee meer macht hebben ten opzichte van een ‘edtech-startup’. Ik denk dat inmiddels wel is bewezen dat dit niet het geval is en dat de verhoudingen snel kunnen veranderen.’

Jeroen licht toe: ‘We hebben AlliantiePartners ingehuurd om ons te begeleiden en ons de basisprincipes van allianties bij te brengen. Daarom zijn we op aanraden van Wim met een multidisciplinair team bijeen gekomen om alles in te richten. Samenwerken vergt veel van je organisatie; van IT tot HR, van Juridische Zaken tot Marketing. We wilden niet dat er paar mensen training zouden krijgen en alliantiemanagement een nieuw soort mantra zou worden.’


Veel kennis

Op de vraag of de inzet van AlliantiePartners heeft gebracht wat Jeroen ervan verwachtte, is het antwoord volmondig ‘ja’. ‘Het was een prettige combinatie van theorie en praktijk. Natuurlijk hebben we veel baat gehad bij de stappenplannen, maar je merkt vooral dat het gesprek over de onderliggende vragen van zo groot belang is. Waarom willen we samenwerken, op welke vlakken, op welke wijze en wat heeft dat voor gevolgen voor onze organisatie?’

Jeroen is er zeker van dat hij in zijn nieuwe functie, als Head of Global Content bij het ambitieuze Squla de opgedane kennis weer kan toepassen. Waar hij het meest profijt van heeft gehad tijdens de begeleiding van AlliantiePartners? De actuele praktijkcases. ‘Je kunt een heleboel theorie horen, een heleboel oefenen. Maar als je zelf aan de slag gaat met een praktijkcase, doorleef je de materie echt. Dan wordt het concreet. Je kunt er niet meer zomaar een standaardcontract bij pakken, bijvoorbeeld. Bestaande contracten waren logischerwijs opgesteld vanuit een klant-leveranciergedachte. Dat zochten wij juist niet. Bij dit proces heeft Wim ons uitstekend geholpen.’